Nog eventjes in Australië te gaan... - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Colin en Lenore - WaarBenJij.nu Nog eventjes in Australië te gaan... - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Colin en Lenore - WaarBenJij.nu

Nog eventjes in Australië te gaan...

Blijf op de hoogte en volg Colin en Lenore

19 Juli 2015 | Australië, Gold Coast

Zoals de titel al doet vermoeden, zijn we inmiddels al ruim 3 maanden on the road en begint het Australië-avontuur ten einde te raken. Ons vorige verslag is helaas te lang geleden geweest en we zijn sindsdien weer een heel stuk verder met veel mooie ervaringen en prachtige uitzichten onderweg. Hier een 'korte' samenvatting van Perth tot aan hier, de Gold Coast.

Na Perth zijn we doorgereden naar het Nambung National Park. Hier is de Pinnacles Desert te vinden. Dit is een stuk woestijn waarin allemaal pilaren van zandsteen te vinden zijn. Hier kan je een wandeling of een ritje doorheen maken, wat een erg bijzonder stuk natuur is.

Na de Pinnacles zijn we doorgereden naar Kalbarri National Park. Dit ligt aan de westkust en bestaat uit een aantal prachtige kliffen met lookouts en een paar snorkelplekjes. Wij zijn naar vrijwel alle lookouts gegaan in het nationale park, namelijk Island Rock, National Bridge, Eagle Gorge, Mushroom Rock, en Red Bluff Beach. De vliegen hier waren verschrikkelijk! We hadden bij de eerste lookout nog niet een vliegen-netje op, want nouja, het is een lelijk ding. Maar de vliegen zaten overal! Gemiddeld 10 stuks op en rondom het gezicht en nog een veel groter aantal op de rest van het lichaam: armen, benen, rug, etc. Dus bij de volgende deden we de vliegen-netjes maar op, en die hielpen heel goed! We hebben ook onze snorkels tevoorschijn getoverd voor de Blowholes, waar een grote hoeveelheid mooie visjes te zien was. Kalbarri NP strekt ook een stukje landinwaarts, waar een rivier door kliffen naar de oceaan loopt. Hier zijn we bij Hawkshead en Ross Graham Lookout gestopt om van de natuur te genieten.

Na een aantal 'roze' meren te hebben bezocht die niet echt roze waren, zijn we bij Hutt Lagoon wel geslaagd! Een heel groot gedeelte was mooi roze gekleurd door een speciale bacterie die het wateroppervlak roze kleurt.

Onze volgende stop was bij Monkey Mia. Hier zit een hotel aan het strand waar dolfijnen gevoerd worden en er dus (bijna) altijd dolfijnen te zien zijn. Alleen niet toen wij er waren. Daarnaast moesten we betalen om het strand op te mogen. Dat hebben we dus niet gedaan; wel even het strand op geglipt, maar weinig te zien. Op de terugweg naar de grote weg zijn we nog gestopt bij Shell Beach en Hamelin Pool. Shell Beach bestaat volledig uit kleine witte schelpjes, wat heel grappig voelt (en hoort) als je eroverheen loopt. Bij Hamelin Pool leven stromatolites: levende fossielen, welke heel erg op gewone stenen lijken. Wij wisten dus niet helemaal zeker of het een geintje was of serieus :p

Na de snelweg weer opgegaan te zijn, zijn we naar Coral Bay gegaan. Hier zijn we gaan snorkelen onder andere bij Billy's Bay en bij Purdy's Beach. Hier hebben we heel veel mooie visjes gezien en ook een paar roggen. Na het snorkelen zijn we richting Exmouth gegaan en hebben geslapen op een cattle station, genaamd Bullara. Hier sliepen we tussen de geiten en hebben we voor het eerst 'damper' gehad. Dit is een kampeerbrood, wat in een pan op het kampvuur bereid wordt. Erg lekker!

Na de 'farm stay' zijn we naar Exmouth gegaan, waar we veel wilden gaan snorkelen. Dit is hier prima te doen op het Ningaloo Reef, wat in het Cape Grand National Park ligt en op slechts een paar meter van het strand af ligt. Het was daar erg mooi! Als eerste zijn we naar Turquoise Bay geweest. Hier heb je een drift waar je in kan gaan en zo ga je langs het koraal naar de andere kant van het strand. Daarna zijn we naar Oyster Stacks gegaan. Hier is Colin gestoken door een kwal, dus met volle vaart terug naar de camping gereden om te kijken of het ernstig was. Gelukkig viel alles mee en moest hij azijn op zijn arm smeren.

De volgende dag zijn we met de walvishaaien wezen snorkelen. We zijn met een tour meegegaan met een klein gezelschap. Vanuit de lucht kreeg de boot te horen waar hij heen moest om een walvishaai te zien. Uiteindelijk hebebn we 5 keer gesnorkeld met een walvishaai en wat een prahtige grote dieren zijn dat! Onderweg terug naar de kust zagen we mantra roggen zwemmen. Nogmaals het water in en hier hebben we ook mee gezwommen :)

Karijini; wat een fantastische park! Super mooi!
De eerste dag zijn we naar Dales Gorge gegaan. Hier heb je de Circular Pool Lookout and Three Point Lookout. De volgende dag hebben we de Fortescue Falls Fern Pool bezocht en de Weano Gorge: Hancock Gorge, Handrail Pool, Oxer Lookout gedaan. Wat een stevige klimmen waren dat door het water en over steile rotsen, maar zeker de moeite waard! Op een avond toen Lenore haar tanden aan het poetsen was, rende er een dingo langs. Lenore wist niet hoe snel ze in de auto moest springen.

Vervolgens zijn we naar Dampier gereden. Hier was de Dog Festival bezig. We hebben heerlijk genoten van een all you can eat BBQ tijdens zonsondergang. In de buurt ligt het Murujuga NP, hier zijn 10.000 rotstekeningen te vinden. Met een kaart hebben we verschillende tekeningen gezocht en gevonden. :)
Ook ligt hier het Millstream Chichester NP. Daar heb je de Python Pool, hier kan je lekker in afkoelen. Daarna reden we verder over de Snappy Gum Drive, waar na 50 km ineens het teken stond dat de weg afgesloten was vanwege overstromingen.. Lekker op tijd dus.. Helaas omkeren en weer helemaal terug moeten rijden.

In Port Hedland zijn we naar een School of the Air geweest. Hier kregen we een rondleiding van de directeur. Dit zijn kinderen die heel erg afgelegen wonen en niet met de schoolbus op gehaald worden. De kinderen krijgen les via de webcam van de juf. Ze zitten in klassen van ongeveer 7 kinderen en hebben ieder een laptop van school. Ook krijgen ze allemaal schoolmateriaal zoals knutselspullen en gymspullen, dit wordt via de post of vliegtuig gestuurd. De school krijgt subsidie voor 500 kinderen, terwijl er maar ongveer 50 kinderen op school zitten.

Toen was Broome aan de beurt. Hier was de Staircase to the Moon, een bijzondere waarneming van de maan die een trap vormt op het water. Daarbij was een nightmarket met lekker eten en wat leuke kraampjes. In Broome zijn dino afdrukken te vinden, helaas zijn deze alleen zichtbaar als het eb is. En dan echt eb, als je maar een half uurtje later komt dan is het alweer verdwenen, hebben wij gemerkt helaas..
's Avonds bij twee Nederlanders een drankje gedaan, was erg gezellig Cor en Thea ;) Ook zijn we naar de Cable Beach, Boeddhistische tempel en Willie Creek Pearls geweest.

Onderweg naar Derby kom je heel veel prachtige boab bomen tegen. In Derby zelf heb je de Old Prison Boab Tree.
Toen naar Geiki Gorge NP, hier hebben we een kleine boottocht gedaan over de rivier door de gorge. Onderweg zag het er erg mooi uit en hebben we ook een aantal krokodillen gespot! Want ja, we komen nu in het krokodillen gebied van Australië.

Nu kwam de echte uitdaging. De Gibb River Road; een 700 km lange onverharde weg, waar vele auto's kapotte banden hebben, maar erg mooi schijnt te zijn. En ja, wij hebben het ook gedaan!
De eerste dag zijn we naar Tunnel Creek Gorge NP, dit is een wandelroute door een grot in het water en dan je aan de andere kant van de berg en moet je weer terug. Met een zaklamp, anders zag je echt niets, door de grot gelopen en afentoe een vleermuis gespot. Een leuke wandeling, wat aan de overkant ineens heel anders werd toen een man vroeg of we de krokodillen hadden gezien... uhh WAT? In het water schijnen dus (zoetwater) krokodillen te zitten! Help! Toen moesten we nog terug. Met een groepje zijn we voorzichtig terug gelopen en inderdaar, niet lang zoeken hadden we een krokodil gezien. Een beetje bang verder gelopen en niet meer dan een meter afstand lag een krokodil Lenore aan te kijken! Gelukkig zijn het zoetwater krokodillen en vallen ze je niet (gauw) aan, maar als je te dicht in de buurt komt of het zelf uitlokt, willen ze nog wel eens bijten.
Snel doorgelopen en hebben we gelukkig zonder verwondingen de overkant weer weten te bereiken, met een natte broek.. Van het water dan natuurlijk ;)

In Windjana Gorge NP heb je een wandeling langs het water en hier liggen super veel zoetwater krokodillen. Op een punt lagen er zo'n 50 bij elkaar! Bell Gorge was een mooie klim boven en onder de waterval. Een super mooi uitzicht en een lekkere afkoeling (nee, hier zitten gelukkig geen krokodillen!).
De volgende dag naar Adcock Gorge, Galvans Gorge en Manning Gorge. Hier weer mooie plekken waar je kon wandelen en in het water kon. We zijn op een parkeerplek beland waar kamperen eigenlijk niet toegestaan was, maar 2 britten stonden daarn met autopech, dus hebben wij besloten hen gezelschap te houden en samen met hen illegaal te kamperen.

In de ochtend snel vroeg vertrokken om een boete te voorkomen en nog geen 30 km verder kregen we zelf auto pech.. We hadden een lekke band! Gelukkg hadden we een reserve wiel, maar we kwamen er achter dat we een onderdeel mistte van onze krik. Er zat niets anders op om op mensen te wachten.. 's ochtends vroeg... Maar het viel mee, na 10 minuten al kwam een auto langs en die meneer heeft ons geholpen. Erg lief en fijn en na een uurtje konden we verder rijden. 40 km verderop zat er een roadhouse en zij verkopen banden (ze zullen vast hele goede zaken doen). Wij durven de hele weg van zo'n 250 km niet meer zonder reserve band te rijden, dus wij hebben een en nieuwe band gekocht en rustig aan de hele weg verder gereden. Onderweg moesten we nog een rivier doorsteken, waar wel zoutwater krokodillen lagen, van 500 m en 50 cm hoog. Gelukkig is dit allemaal goed gegaan en konden we opgelucht adem halen toen we El Questro en de Emma Gorge aankwamen.
Bij de Emma Gorge nog een mooie wandeling gemaakt, wat een super mooie gorge is dat!

Kununurra was onze volgende bestemming, daar naar de Zebra Rock Gallery en de Hidden Valley NP (mini bungle bungles) geweest. Hier hebben we een vliegtuigvlucht gedaan over Lake Argyle, Purnululu NP (Bungle Bungle, nu de echte ;)) en een diamantenmijn. Erg mooi!

En toen bereikte we staat nummer 5! Northern Territory!
Hier zijn we naar Litchfield NP geweest. Je hebt hier de Magnetic Termite Mounds, Florence Falls, The Lost City, Tolmer Falls en Wangi Falls. Genoeg te zien dus! Maar wel erg mooi :)
En ineens waren we in een grote stad! Dat zijn we al even niet meer gewend! We zijn aangekomen in Darwin. We hebben geluncht met twee Canadezen die we eerder on the road hadden ontmoet. Ook wat wezen winkelen (we hebben een super mooi aboriginal schilderij gekocht!) en zijn we naar Crocosaurus Cove geweest. Hier mocht je zelfs een baby krokodil vasthouden. Als laatste zijn we nog naar de Mindil Beach Market geweest.

Toen stond Kakadu NP op de planning. Weer zo'n mooi park wat je gezien moet hebben. Als eerste naar Ubirr geweest. Hier heb je een mooie wandeling waar je rotstekeningen kunt zien. Vlakbij is een rivier en daar zwemmen zoutwater krokodillen in. Daarna Nourlangie Rock, hier ook rotstekeningen, en de Jim Jim Falls. Dit is een waterval die alleen met een 4x4 auto te bereiken is. Erg mooi om te zien en tijdens de wandeling uitkijken voor de krokies! Als laatste nog naar de Yellow Rivers en Gunlom Falls geweest.

Edith Falls was ook zeker een hoogtepunt. Dit is in de Nitmiluk NP. Een beste klim de berg op en dan heb je meerdere pools waar je in kan zwemmen. Normaliter is dit een grote waterval, maar omdat het droogseizoen is, zijn er allemaal kleine pools. De Katherine Gorge lag naast de Edith Falls. Hier hingen er allemaal Red Flying Foxes in de boom.
In Mataranka heb je de Thermal Pool en de Bitter Springs. Heerlijke riviertjes die warm zijn! Erg lekker om daar even in te gaan. En als je geluk hebt, zie je ook nog schildpadden zwemmen.

Toen zijn we door het midden van Australië naar beneden gereden. Eerst langs de Devil's Marbles en Wycliff Well UFO Centre en toen kwamen we uit in Alice Springs. Hier langs de ANZAC Hill Memorial Lookout en de Emily en Jesse Gap gegaan.
Op naar Uluru! Wie kent het niet. Een bijzondere rots in de woestijn die een heilige betekenis hebben voor de aboriginals. Erg mooi om te zien met zonsopkomst en zonsondergang, de vele kleuren waarin Uluru verandert. Wij zijn begonnen met een voorlichting van een Parkranger en zijn er daarna omheen gelopen (11 km) . De volgende dag hebben een wandeling gedaan in Kata Tjuta (en nee Kathleen, het is echt geen enge geslachtziekte ;)).
Vervolgens zijn we naar Kings Canyon gegaan. Dit is een pracht wandeling over de rand van de gorge, met in het midden de Garden of Eden verstopt.

Via Alice Springs en Gemtree (zirkoon zoeken) zijn we terug naar boven gereden en richting Cairns gereden (jeej, staat nummer 6!). Een ongelovelijke lange saaie rit, met om de haverklap een dode kangaroe op de weg..
In Cairns hebben we gezellig gedineerd met twee Duitser, die we in de Great Ocean Road hebben leren kennen. Hier hebben we ook een boottocht naar de Great Barrier Reef gedaan. We hebben twee keer gesnorkeld en één keer gedoken. Wat is het daar prachtig zeg! Super mooi koraal en grote mooie vissen!
We zijn ook naar de Tablelands geweest en hebben we zowaar vogelbekdieren gespot!

Bij Townsville hebben we de boot genomen naar Magnetic Island. Een eiland met mooie stranden en snorkel plekken. Dit is echt een plek waar de sfeer zo goed is en een paradijsje is.
Maar Whitsunday Island overtrof het uiteindelijk. Dit is een ongelooflijk mooi eiland! Het zand is zo mooi wit daar! In Whitheaven kon je lopen en in een kleine pool kon je zelfs koraalhaaien zien.
Ook zijn we wezen snorkelen en het was fantastisch! Weer super mooi koraal en grote vissen. Nu hebben we zelfs hele grote schildpadden gezien!

Via Mackay zijn we naar Sapphire gereden. Hier kan je saffieren zoeken. Erg leuk om te doen en nog leuker dat we een paar hebben gevonden :)
Daarna zijn we naar Rainbow Beach gereden. Dit is een mooi strand en we zijn met de auto erop gereden. Ook hebben we hier geslapen met de achterklep open, zodat we langer van het mooie uitzicht konden genieten. Heerlijk!
Bij Noosa Head hebben we geprobeerd walvissen te spotten, maar helaas hebben we ze niet gezien. Wel hebben we daar een schildpad en dolfijnen gezien. In Coolum Beach hadden we meer geluk. We zagen eerst wat water omhoog schieten alsof er een walvis lucht haalde. Lastig te zien, maar uiteindelijk zagen we grote plonzen.

Daarna was het tijd om familie te ontmoeten hier. Via Brisbane zijn we naar de Gold Coast gereden en hier woont een zus van mijn opa. 'Tante Tinnie'. Zij woont hier samen met haar zoon en dochter in een prachtig huis in Elanora. Helaas is ze een tijd geleden gevallen en heeft ze haar heup gebroken, dus ligt ze in een revalidatie centrum. Maar ondanks haar 90-jarige leeftijd (en beginnende dementie) konden we redelijk goede gesprekken met haar voeren en vond ze het erg leuk dat we er waren.
We wilden eerst hier maar een korte tijd blijven, maar uiteindelijk zitten we hier vandaag (dag 6) nog steeds. Vanuit hier zijn we naar Byron Bay geweest (New South Wales, oftewel de laatste staat gehaald!), hier kan je goed surfen, maar het was helaas te koud om dat te gaan doen. Het blijft winter hier he ;) We hebben hier rondgelopen, het is een beetje een hippie plaatsje, maar wel gezellig. Bij de vuurtoren hadden we super mooi uitzicht en hebben we weer walvissen gespot! Ook zijn we een dagje naar een pretpark (Dreamworld) geweest en hebben we op de Q1 toren van het uitzicht genoten van de Gold Coast.

Maar we gaan zo verder vertrekken richting Sydney, want onze vlucht naar Nieuw-Zeeland komt al in zicht. Wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel! Maar wat is het hier toch prachtig. Het zal wel heel erg raar zijn om straks hier na 10 maanden weer weg te gaan!

We hebben hier goede internet gehad (eindelijk!) en het is ons gelukt om foto's en filmpjes te uploaden (ook eindelijk! ;)). Foto's kan je op onze Facebook vinden en filmpjes via deze link:

• 21 Juli 2015 - 09:11

Marjo:

Heerlijk om te lezen wat jullie gezien/ gedaan hebben! Inderdaad gaat de tijd snel, maar er staan nog iets meer als 2 maanden op avontuur/ jullie terugkomst voor deboeg.
    Geniet er nog maar van.
    Hopelijk vanuit New Zealand ook regelmatig contact.
    Dikke kus,
    Marjo

Nu nog even kijken of het met de filmpjes wil lukken!